شنبه 10 بهمن 1394

نخستین سامانه بازیکاری و یادگیری آنلاین

این سامانه با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی راه اندای شد

 با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی؛

نخستین ساانه بازیکاری و یادگیری آنلاین راه‌اندازی شد

 سامانه نت‌رای،به عنوان نخستین سامانه بازیکاری و یادگیری آنلاین با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد بهره­برداری قرار گرفت.

 

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نت‌رای، سامانه بازیکاری و یادگیری آنلاین است که برای استفاده کارشناسان، صاحبان کسب و کار، دانشجویان و دانش‌آموزان و عموم مردم طراحی و ایجاد شده است، این سامانه خلاقانه و بومی با تلاش تیمی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به عنوان محصول دانش‌بنیان، مورد تایید کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان قرار گرفته است.

  طرح پرسش­های دو سویه مشتری/کسب و کار

با توجه به اینکه یکی از رایج‌ترین اقدامات ترویج و فرهنگسازی برای بهبود کسب و کار و شناخت نیاز مشتریان در دنیا طرح سوال از مشتریان است، برای این منظور کسب و کارهای مختلف با تهیه فرم‌هایی، سوالاتی هدف‌مند برای شناخت نیاز مشتریان تهیه کرده و در اختیار آنها قرار می‌دهند. اغلب مشتریان رغبتی به پرکردن اینگونه فرم‌ها ندارند و از تکمیل فرم نظرسنجی امتناع کرده و یا با بی‌توجهی به صورت سوالات، فرم را تکمیل می‌کنند، به همین دلیل نت‌رای بر آن است که این امر مهم در کسب و کار را تسهیل کرده و برای صاحبان کسب و کار و مشتریان آنها، با رویکردی دو سویه و تعاملی (با امکان پرسش از طرف مشتری و ارایه دهنده کالا و خدمات) خدمتی مفید عرضه کرده باشد.

 ترویج، توسعه علم و فناوری و فرهنگسازی نیز یکی از الزامات گریزناپذیر در اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا است؛ لذا برنامه‌ریزی منسجم برای ورود به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان بسیار کلیدی و حایز اهمیت است.

از این رو لزوم آشنایی با مفاهیم و مسایل اقتصاد دانش‌بنیان و گفتمان‌سازی علم و فناوری و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان برای گروه‌های مخاطب این حوزه و تلاش در جهت تبدیل این گفتمان به گفتمان غالب کشور بسیار ضروری است، سامانه نت‌رای با توجه به تجربه موفق در یادگیری آنلاین با کمک ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در راستای آشنایی گروه‌های مخاطب (دانشجویان، مراکز علمی و عامه مردم) نسبت به آموزش و گفتمان‌سازی علم و فناوری و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان اقدام کرده است.

رویکرد حل مساله

نت‌رای از دو راهکار بازیکاری و یادگیری با رویکرد حل مساله (problem based learning)استفاده کرده است، بازیکاری در تعریف، استفاده از مفاهیم و مکانیک بازی برای اهداف غیر بازی گفته می‌شود، بازیکاری با سیستم امتیاز و پاداش کمک می‌کند تا سطح مشارکت و حضور مشتری، دانشجویان، کارمندان، عموم مردم یا هر جامعه هدفی افزایش یابد، در نت‌رای هر کاربر به ازای شرکت در یک مسابقه، سوال یا پیش‌بینی امتیاز و واحد پول مجازی‌ای به اسم داریک (در دو نوع نقره­ای و طلایی) کسب می‌کند، این امتیاز معیار رتبه‌بندی کاربران و داریک معیاری برای انتخاب و خرید کالا خواهد بود، یا حضور و مشارکت در یک برنامه، کاربر پس از بالا بردن امتیازات خود از طریق شرکت در سوالات، می‌تواند به طراحی سوال و مسابقه بپردازد و در نتیجه به ازای شرکت‌کنندگان در سوالاتش امتیاز بیشتری دریافت کند.

  

در تعریف یادگیری با رویکرد حل مساله نیز آمده است که امروزه ارتقا کارایی یادگیری و آموزش با استفاده از رویکرد حل مساله به اثبات رسیده است، در نت‌رای با طراحی سوال در هر موضوعی و سپس انتخاب گزینه، پیامی در خصوص پاسخ صحیح و توضیحات و مراجعی درباره سوال و پاسخ به کاربر ارائه می‌شود که فرآیند یادگیری از طریق حل مساله را کاملتر می‌کند، انتخاب صحیح مسابقات منجر به کسب داریک و امتیاز بیشتر می‌شود که انگیزه‌ای برای تفکر و جستجوی کاربران است.

 

 برگزاری جشنواره آنلاین بازیکاری و اخذ کانال اختصاصی نظرسنجی

یکی از راهکارهای پیشنهادی نت‌رای برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود، برگزاری جشنواره آنلاین بازیکاری با موضوعات مختلف و راه‌اندازی کانال­های اختصاصی مسابقه و نظرسنجی آنلاین با آدرس دلخواه مشتریان بوده است.

تحقیقات کسب و کار و مشتری، معرفی محصولات و خدمات و تبلیغ آنها، بررسی کشش بازار و تعیین ویژگی‌ها و قیمت برای محصول موفق آینده، حضور در جشنواره‌ها و بازاریابی و تبلیغ خاموش، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی عمومی، پر کردن اوقات فراغت و کسب درآمد با برگزاری مسابقات و نظرسنجی‌های موردی، ایجاد و پیاده سازی سامانه تکریم ارباب رجوع، شرکت در نظرسنجی ها، مسابقات و پیش بینی های متنی یا تصویری طراحی شده توسط دیگر کاربران، افزایش سطح اطلاعات عمومی و تخصصی به شیوه بازیکاری و غیره از جمله ارزش‌‌های ارائه شده به مخاطبان این سامانه است.


 طراحی دو جشنواره بازیکاری و یادگیری برای فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری

در همین راستا با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، دو جشنواره بازیکاری و یادگیری کتاب راهبرد تولید دانش بنیان؛ مجموعه بیانات مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور با هدف فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری طراحی شده و در این سامانه به آدرس netray.ir ارائه شده است.

 فرهنگ سازی و ترویج گفتمان علم و فناوری