مرکز رشد واحدهاي فناور دانشگاه بين المللي امام خميني


عنوان خبر : آغاز فصل تازه‌ای از تعامل صنعت و بازار، دانشگاه و دولت

زمان ارسال خبر : یکشنبه 22 مرداد 1396

نگاهی به کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار؛

آغاز فصل تازه‌ای از تعامل صنعت و بازار، دانشگاه و دولت

 کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت بمنظور ایجاد ظرفیت تازه‌ای از همگرایی میان بخش‌های دولت، صنعت و دانشگاه با تکیه به توانمندی بخش خصوصی شکل گرفته اند و از سال گذشته فصل جدیدی از فعالیت این تشکل آغاز شده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون های هماهنگی دانش صنعت و بازار بر اساس آیین نامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری برای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و تحقق اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی تشکیل شده است.

این کانون‌ها اما به عنوان نهادی تصمیم ساز و تشکلی غیردولتی و غیرانتفاعی افزایش همگرایی، همکاری، هماهنگی، تصمیم سازی و ارتقای وحدت رویه پیرامون فعالیتهای بازار، صنعت و دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و ارتقای نظام نوآوری بخشی در عرصه توسعه و تولید کالا یا خدمت خاص را در دستور کار خود دارند.

این کانون‌ها از یک‌سو با شناخت چالش‌ها، تدوین راهکارها و ارائه پیشنهاد در تلاش برای موانع توسعه صنعت و بازار در حوزه هستند و از سوی دیگر، با تصمیم سازی و پیگیری اجرای راهکارها و پیشنهادها از طریق مراجع مرتبط راهکارها را تحقق می‌بخشند.

 

   مهمترین اهداف کانون های هماهنگی دانش صنعت و بازار

فزایش همگرایی، هماهنگی و هم افزایی بین عناصر تأثیرگذار و یا حوزه های فاقد متولی در شکل¬دهی و توسعه نظام ملی نوآوری و ارتقاء تعامل میان نهادهای عرضه و تقاضای فناوری متناسب با زمینه تخصصی فعالیت کانون؛

 اما شناسایی چالشها، تدوین راهکارها و ارائه پیشنهاد برای رفع موانع توسعه صنعت و بازار با هدف توسعه اقتصاد دانش¬بنیان متناسب با زمینه تخصصی فعالیت کانون، از دیگر وظایف کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار است.

 کمک به ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر فناوری و نوآوری در سطح بنگاههای تولیدی و خدماتی، و بهبود فضای کسب‌ وکار کشور متناسب با زمینه تخصصی را می‌توان از دیگر وظایف و اهداف این کانون‌ها برشمرد

 کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار همچینین به تقویت و توسعه تعاملات بینالمللیِ با نهادهای اقتصادی، صنعتی و فناوری سایر کشورها به منظور توسعه بازار و صنعت متناسب با زمینه تخصصی فعالیت کانون می‌پردازند.

 

   دور تازه فعالیت کانون‌ها

دور جدید فعالیت کانون ها از سال گذشته با تصویب اساسنامه جدید کانون های هماهنگی دانش صنعت و بازار آغاز شده است.

محوریت دادن به بخش خصوصی در ساختار و اداره کانون‌ها، ایجاد تغییرات ساختاری در کانون ها به منظور چابک‌سازی ساختار آن ها، و امکان بهره‌گیری از افراد صاحب‌نظر و خبره دانشگاهی و حرفه ای در قالب کارگروه‌های تخصصی در کانون، از مهمترین ویژگی های اساسنامه جدید می باشد. این اساسنامه، ثبت کانون‌ها را در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری امکان پذیر ساخته و از این پس کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار به عنوان تشکل غیردولتی- غیر تجاری و شناسنامه دار و دارای ساختار اداری و مالی مستقل می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند.

در حال حاضر 10 کانون‌ هماهنگی دانش، صنعت و بازار در حوزه های مختلف صنعت و کشاورزی با مجوز معاونت علمی و فناوری راه اندازی شده است، تا به واسطه فعالیت این کانون ها همگرایی، تصمیم‌سازی و ارتقای وحدت رویه پیرامون فعالیت های بازار، صنعت، دانشگاه ها و مؤسسات و مراکز پژوهشی و فناوری و ارتقای نظام نوآوری بخشی در عرصه توسعه و تولید کالا یا خدمات خاص (که زمینه تخصصی فعالیت کانون محسوب می شود) ایجاد شود.